Propunerile Antoniei Dragomir -candidat PER colegiul 25 Bucuresti (pentru Camera Deputatilor):
1.Dezvoltarea durabila a Romaniei prin utilizarea rationala si ecologica a resurselor umane si cele ale solului si subsolului, in vederea asigurarii drepturilor cetatenilor de a avea acces la o hrana sanatoasa, la apa curata si la aer nepoluat.
Utilizarea rationala si ecologica a resurselor subsolului inseamna exploatarea zacamintelor minerale si de alta natura, astfel incat sa se asigure dreptul generatilor viitoare de a dispune la randul lor de astfel de resurse care sa le asigure accesul la aceste resurse necesare dezvoltarii ecologice echilibrate.
Exploatarea rationala si ecologica a resurselor subsolului presupune utilizarea unor tehnologii nepoluate, pe deoparte, iar pe de alta parte PER considera ca exploatarea acestor resurse sa fie facuta de statul roman in beneficiul cetateanului.
Introducerea conceptului de „cladire verde” si aplicarea acestuia la institutiile publice. Astfel orice cladire/birou de institutie publica va fi dotat cu panouri solare, turbine eoliene si incalzire geotermala pentru reducerea costurilor cu energia si pentru protejarea mediului inconjurator.
2.Agricultura ca ramura prioritara economica a Romaniei:
Problemele agriculturii romanesti necesita o abordare globala care sa conduca la cresterea ponderii acestei ramuri economice si la asigurarea unor cantitati de hrana indestulatoare pentru intreaga populatie a Romaniei si crearea unor disponibilitati de export a unor produse agricole si agroalimentare naturale si ecologice.
De aceea agricultura trebuie sa devina ramura prioritara economica a tarii care, alaturi de turism, sa asigure cresterea nivelului de trai al cetatenilor si includerea Romaniei in circuitul de valori universale.
In contextul crizei econmice mondiale si al distrugerilor provocate agriculturii in ultimii 22 de ani, PER propune urmatoarele masuri pentru relansarea de urgenta a agriculturii:
- intabularea gratuita a terenurilor agricole;
- infiintarea de centre de colectare a produselor agricole: legume, fructe, lapte si produse lactate (eliminarea intermediarilor si cresterea castigului in beneficiul producatorilor);
- stimularea producatorilor agricoli prin acordarea gratuita a unui tractor sau utilaj agricol ( pentru terenuri de minimum 5 ha destinate legumiculturii si pentru asocieri de minim 300 ha pentru culturi de cereale);
- refacerea si extinderea sistemului national de irigatii, inclusiv sprijinirea producatorilor agricoli prin tarife mai mici pentru apa si electricitate folosite in irigarea culturilor agricole;
- atragerea fondurilor europene, si prin simplificarea documentatiei pentru obtinerea acestora;
3.Garantarea accesului tuturor romanilor la educatie:
Accesul la educatie trebuie asigurat tuturor prin redeschiderea unitatilor de invatamant, mai ales cele din mediul rural. Discrepanta dintre sistemul educational dintre mediul rural si cel urban trebuie sa dispara.
In vederea asigurarii educatiei din primii ani de viata, PER propune o analiza a numarului de copii din fiecare comunitate si apoi adaptarea numarului si tipului creselor si gradinitelor la necesitatiile efective.
Un sistem de educatie coerent trebuie sa contribuie la formarea unor noi generatii creative, cu capacitate de integrare sociala si pe piata muncii.
PER se pronunta ferm impotriva experimentelor facute pe copiii nostri prin modificarea repetata a legii invatamantului de catre fiecare nou ministru.
PER militeaza pentru constituirea a peste 5.000 de scoli crese si gradinite noi cu asigurarea conditiilor sanitare corespunzatoare.
Alocarea a 6% din P.I.B va asigura necesitatile reale ale sistemului de invatamant, precum si remotivarea personalului didactic.
Dotarea scolilor cu mini-laptopuri (sau tablete) pe care elevii sa le ia in custodie pe toata perioada scolarizarii. Poate parea o investitie costisitoare la prima vedere, dar se amortizeaza in timp de 3 ani prin reducerea cheltuielior cu alte materiale didactice (manuale, carti, caiete, instrumente de scris, etc.)
Crearea Bibliotecii Scolare Virtuale, un portal de informatii on-line gratuit care sa cuprinda absolut toate informatiile necesare unui elev. Prin aceasta masura se obtin doua beneficii primordiale: nu numai ca se elimina mafia manualelor scolare si a inadvertentelor dintre diferitele editii, ci se reduce si cheltuiala parintilor si/sau a bugetelor sociale. Un al treilea beneficiu ecologic ar fi stoparea defrisarii padurilor pentru tiparirea de manuale, caiete, culegeri, etc. Dorim ca elevii romani sa aiba la dispozitie informatii gratuite si rezultatele scolare sa se vada in functie de pregatirea propriu-zisa (fara a fi ingradita de accesul financiar la un manual sau o culegere scumpa).
Introducerea cursurilor de „oratorie si dezbateri” in licee si scoli tehnologice post-gimnaziale. Absolventii de liceu sau scoli profesionale dau impresia ca nu stiu „sa-si vanda marfa”, nu stiu sa se puna in valoare. Asta din cauza faptului ca sistemul actual nu ii pregateste pentru angajare si pentru mediul profesional. Prin introducerea dezbaterilor deschise pot invata atat drepturile ca angajati, cat si obligatiile ce revin unui contract de angajare si nu numai: drepturi europene, dreptul consumatorului, drepturi civice, etc.
Implementarea la nivelul sistemului educational a unui corp managerial eficient care sa conlucreze cu alti factori pentru satisfacerea necesitatilor economiei reale. Prea mult timp sistemul de invatamant romanesc a produs avocati, notari, economisti, specialisti in comunicare s.a.m.d. pe care nu-i angajeaza nimeni. Asta pentru ca nu a existat o corelare eficienta intre scolarizare si piata fortei de munca. Prin parteneriate public-private noii investitori pot subventiona liceele tehnologice si universitatile pentru a le furniza angajati cu pregatiri superioare. Incurajarea burselor de studiu (platite de agenti economici privati) este un prim pas in calea redresarii economiei nationale.
4.O noua viziune, europeana, care sa garanteze un acces neingradit al tuturor cetatenilor la servicii medicale de calitate:
PER solicita eliminarea de urgenta a plafoanelor la medicamentele compensate si gratuite din farmacii.
PER sustine cresterea veniturilor salariale ale personalului medical precum si introducerea unui spor de fidelitate pentru cadrele medicale care raman 5 ani in aceeasi unitate medicala. Prin aceste masuri medicii raman in tara.
Persoanele cu venituri reduse vor primi medicamente compensate si gratuite, corespunzatoare starii lor de sanatate.
PER sustine redeschiderea spitalelor inchise de guvernarea anterioara si asigurarea finantarii acestora, in beneficiul populatiei din zona.
Dotarea spitalelor cu aparatura de ultima generatie pentru ca romanii sa nu mai fie nevoiti sa se opereze in strainatate (la doctori romani expulzati din sistem).
5.Un program coerent in vederea cresterii eficientei energetice si a protectiei mediului:
PER sustine tarifele sociale pentru energie, in asa fel incat populatia sa beneficieze de energie termica, electrica si gaze naturale ieftine din productia interna.
PER sustine continuarea programului de reabilitare termica si promoveaza programul de producere a energiei termice in cogenerare cu un inalt grad de eficienta a consumului de combustibili.
PER sustine elaborarea si punerea in practica a unui program special de sprijinire a I.N.M-urilor si gospodariilor care doresc sa utilizeze energii alternative.
Utilizarea energiilor regenerabile si stimularea utilizarii energiei solare cu precadere in sudul si estul tarii precum si programul de utilizare a bioenergiei reprezinta prioritatile principale ale PER.
6.Reformare mediului economico-financiar prin impozitarea diferentiata a domeniilor de activitate:
Pornim de la o ipoteza corecta, de la o constatare a situatiei de facto: economia romaneasca nu mai produce, se bazeaza pe importuri si pe imprumuturi externe. Romania trebuie sa (re)inceapa sa produca, de aceea este necesara o lege care sa incurajeze productia, si aceasta se cheama „impozitarea diferentiata pe domenii de activitate”.
Fiecare agent economic contribuabil are un domeniu de activitate, un cod CAEN in baza caruia functioneaza. Si va plati impozit pe profit diferentiat, dupa cum urmeaza:
-5% pentru agricultori, producatori de alimente, medicamente si energie alternativa (regenerabila).
-10% pentru producatorii de marfuri nealimentare (inclusiv energie) si pentru întreprinderile de constructii.
-15% pentru prestatorii de servicii.
-20% pentru comercianti.
-25% pentru intreprinderile si intermedierile financiare (banci, asiguratori, agenti bursieri, etc.)
Fata de situatia actuala a cotei unice (unde investitiile se centreaza pe import, comert si plasamente bancare), acest model se doreste a fi unul pragmatic, bazat pe fundamentele economiei de piata. Practic ne referim la redistribuirea capitalurilor si a intereselor investitorilor de pe pietele de capital. Asta fara interventia statului in economie, fara investitii majore, ci doar prin schimbarea cadrului legislativ.
Prin impozitarea mai scazuta a domeniilor prioritare (agricultura, constructii si industrie usoara) asiguram Romaniei o dezvoltare durabila si o protectie eficienta impotriva fluctuatiilor internationale (vedem criza 2010-2012). O economie care isi acopera singura nevoile de consum este mai putin influentata de exterior fata de o economie dependenta de importuri.
Raportat la cota unica de 16% s-ar putea trage concluzia gresita ca dezavantajam comerciantii si institutiile bancare. Nimic mai fals: avand acces la bunuri si servicii mai ieftine isi diminueaza cheltuielile cu investitiile si isi pot mentine (sau uneori mari) profitul net.
Doresc nu doar o Romanie care sa produca, ci si romani care sa aiba acces la marfuri si servicii ieftine, autohtone. De aceea in discursul meu politic doresc sa inlocuiesc cifrele absolute cu conceptul de „bunastare”. Faptul ca un muncitor german castiga suma X iar un muncitor roman castiga suma Y de zece ori mai mica nu spune mai nimic, dar cand comparam ce poate face un muncitor german si un muncitor roman cu suma castigata in aceeasi profesie, dupa acelasi volum de munca, asta spune totul.
Nu ne dorim sa urmam exemplul Chinei bazat pe productie intensiva (rezultatele la nivel macroeconomic sunt fabuloase, insa nivelul de trai al cetatenilor lasa de dorit) si nici modelele occidentale axate pe jocuri exclusiv financiare (vezi datoriile externe ale Spaniei, SUA, Italiei, etc.). O astfel de lege a impozitarii diferentiate isi propune efecte realiste: in maxim doi ani de la implementare sa atingem performantele Turciei si Poloniei, tari ale caror performante economice se coreleaza cu nivelul de trai al cetatenilor.
7.Dezvoltarea unor retele de transport public nepoluant, atat transport public in comun cat si transport individual. Pe langa electrificarea completa a retelelor de cale ferata si introducerea tehnologiilor de tip Maglev, propun si introducerea unor taxiuri ecologice in toate zonele urbane, atat in regim de taxi (cu sofer) cat si in sistem rent-a-car (automobile electrice dotate cu cititor de carduri si GPS pentru folosinta individuala in interiorul oraselor), precum si existenta unor piste reale pentru biciclisti, a marilor parcari la intrarile in oras, parcari de-a lungul primului inel de circulatie, a benzilor unice pentru autobuze si troleibuze, cu orar afisat si respectat de catre acestea.
8.Protejarea mediului inconjurator si a resurselor neregenerabile prin obligarea administratiilor locale de a recicla materiale refolosibile.
Construirea unor uzine de reciclare a deseurilor menajere, prin care gropile de gunoi sa devina gropi ecologice producatoare de biogaz (adica deseurile alimentare = biogaz = energie electrica/termica/gaz natural/carburant). Si asta pentru ca energia va ajunge pentru a lumina apartamentele dintr-un cartier, dar si pentru ca peste doua mii de tone de gunoi se aduna zilnic numai in Bucuresti, iar cele doua gropi de la marginea orasului abia mai fac fata. Insa, ca sa poata functiona uzina, cetatenii vor fi obligati sa-si sorteze inca din casa gunoiul, asa cum se intampla in tarile occidentale.
9.Proiectul legislativ intitulat: Amendamente la proiectul de lege PL912/2007 privind modificarea si completarea OUG nr. 155 din 21/11/2001 privind aprobarea programului de gestionare a cainilor fara stapan – propuse dupa reintoarcerea proiectului la Comisia de administratie publica, amenajarea teritoriului si echilibru ecologic.
Amendamentele sunt aduse la acest proiect care zace in Parlament din 2007, dupa ce a fost retunat de CCR prin Decizia din 11.01.2011, privind neconstitutionalitatea asupra unor articole, printre care cele privind eutanasia la animalele sanatoase si neunitaritatea aplicatiei la nivel local, preferential, a unora dintre metode (sterilizare, returnare, eutanasie, pastrare in adapost).
Amendamentele aduse reglementeaza masurile necesare pentru: reducerea numarului de caini fara detinator, stoparea inmultirii nedorite si necontrolate a cainilor, pana la disparitia acestora de pe strazi, prevenirea abandonului si a pierderii cainilor.
Si, cel mai important, doar prin aceste amendamente se poate rezolva cauza, si nu efectul. Doar rezolvand cauza, putem rezolva situatia cainilor comunitar. De ce? Va imaginati o casa inundata in care se strange apa, dar nu se inchide robinetul! Asta s-a intamplat in situatia cainilor in toti acesti ani! Nicio solutie aplicata pana acum nu a inchis robinetul! Drept dovada, avem realitatea in cifre, preluata de pe site-urile primariilor:
SLATINA
Intre 2008 – 2010 s-au eutanasiat 1111 caini („boli incurabile”!!!)
Intre 2008 – 2010 s-au cheltuit 242.500 euro
Cost: 218 euro/caine
Rezultate: caini pe strada
BRASOV
In 2001 erau 4000 caini fara stapan
Intre 2002 – 2008 s-au eutanasiat 20.000 caini
Intre 2002 – 2008 s-au cheltuit 2 milioane euro
Cost: 200 euro/caine
In 2010 erau 4000 caini fara stapan
Rezultate: caini pe strada
ARAD
In 2008 -2010 s-au eutanasiat 2986 caini („boli incurabile”!!!)
Intre 2008 – 2010 s-au cheltuit 308.048 euro
Cost: 103 euro/caine
Rezultate: caini pe strada
CONSTANTA
Intre 2008 – 2010 s-au eutanasiat 20.000 caini („boli incurabile”!!!!)
In 2008 – 2010 s-au cheltuit 1.5 miloane euro
Cost: 75 euro/caine
Rezultate: caini pe strada
BUCURESTI
In 2001 erau aproximativ 70.000 caini fara stapan
Intre 2001 – 2007 s-au eutanasiat 144.339 caini
Intre 2001 – 2007 s-au cheltuit 9 milioane euro
Cost: 62 euro/caine
In 2011 sunt aproximativ 40.000 caini
Rezultate: caini pe strada
Se deduce clar ca rata inmultirii si supravietuirii creste o data cu rata omorarii. Si este normal: de exemplu in zona in care 50% din caini sunt eliminati din teritoriu ceilalti 50% se vor inmulti si vor supravietui intr-un numar mai mare, refacand sau chiar depasind populatia initiala, pentru ca vor utiliza toate resursele de hrana si adapost disponibile, acestea fiind aceleasi.
Practic, prin metoda omorarii, nu se poate elimina mai mult de 50% din efectivul de caini dintr-o anumita arie, atata timp cat numarul lor a depasit un prag critic. Metoda sterilizarii masive si rapide, “in covor”, micsoreaza drastic rata de inmultire, in timp ce procentul deceselor din cauze normale ramane constant.
Dar acum ne intoarcem la robinetul care trebuie inchis, si acesta va fi inchis doar daca sterilizarea se face in curtile/casele oamenilor, pentru ca altfel, chiar daca sunt ucisi toti cainii de pe strazi, oamenii vor abandona alti caini! De fapt, de unde credeti ca au venit toti acesti caini? Din cer, sau din casele/curtile oamenilor, inmultindu-se concomitent pe strazi?
Si in acest sens avem dovada eficientei sterilizarii: in Oradea s-a redus numarul de caini de la 4000 la 400, pe o perioada de 4 ani cu 50.000 euro de la buget, 14 euro/caine sterilizat.
Si nu numai ca sterilizarea este unica metoda eficienta, este si mult mai ieftina in comparatie cu eutanasia:
Prindere – Sterilizare (incluzand deparazitare, vaccinare antirabica, crotaliere + medicamente + materiale sanitar-veterinare) – Returnare in teritoriu=20 – 25 euro/caine
Prindere – Cazare 30 de zile in adapost – Eutanasiere – Incinerare la Protan (13 euro – calculat pentru un caine de 20 de kg) =65 euro/caine
Acestea fiind sumele reale, insa, asa cum se observa mai sus, eutanasia inseamna preturi umflate cu pixul pe hartie. Cand in general nu este vorba despre niciun pret, atata timp cat de fapt cuvantul eutanasie este un eufemism pentru “ucidere crunta” (exista nenumarate dovezi): lovirea cu bate, socuri electrice, infometare, clesti de metal, impuscaturi, injectii infipe direct in torace, etc.
Iar pe hartie poti „eutanasia” un caine si de 10 ori! Cum se poate urmari numarul de caini ucisi, faptul ca ei au fost vaccinati, sterilizati, tinuti in adapost in vederea adoptiei timp de 30 de zile (implicand hrana, asistenta veterinara, ingrijitori) sau cat cantareau ca sa justifice sumele imense varsate in conturile Prontan SA? Crede cineva ca vor fi investiti banii declarati pentru a fi ingrijiti in adaposturi pana vor fi ucisi? Daca ei ajung cenusa in incineratoarele Protan, dupa moarte nu mai poate fi verificat numarul lor.
De aceea „afacerea maidanezul” este cea mai prospera afacere, pentru ca nu presupune investitii!
Drept urmare, nu doar ca pana acum s-au pierdut inutil sume uriase din bugetul de stat, adica bani din buzunarul cetatenilor, s-a obtinut si boicotul Romaniei peste hotare!
Si asta pentru ca legea 60/2004 – Conventia de la Strasbourg – ne trimite la cap. III – animalele fara stapan – art.12,13 – sa sterilizam animalele ca singura metoda de a tine sub control inmultirile necontrolate iar sacrificarea, doar pentru boli incurabile. Iar plenara de la Bruxelles, prin Declaratia nr. 26/2011 – adoptata de majoritatea europarlamentarilor romani si straini, aduce un plus la capitolul animalele strazii, cu aceleasi propuneri de bun simt, constructive si umane.
Sa nu uitam si de faptul ca multe fundatii din strainatate care au sterilizat gratuit in tara au plecat, deoarece unele autoritati locale au capturat si omorat animalele “lucrate” de acestia, multe fonduri date spre gestionarea animalelor strazii, catre adaposturile unor primarii au fost deturnate – si asa ne-am pierdut credibilitatea ca tara!
In mare, acestea ar fi aspectele pe care le are in vedere amendamentele aduse:
-Se infiinteaza servicii publice pentru gestionarea cainilor fara detinator, se infiinteaza Registrul national de evidenta a cainilor, se externalizeaza catre medicii veterinari de libera practica, inclusiv organizatiilor de protectie a animalelor care incadreaza sau colaboreaza cu medici veterinari, activitatile de sterilizare, identificare, inregistrare, asistenta medical-veterinara a cainilor.
-Consiliile locale si Consiliul General al Municipiului Bucuresti au obligatia de a amenaja si/sau de a suplimenta, din fonduri de la bugetul local, dar si atrase in urma parteneriatului public-privat si/sau donatii, in functie de necesitati, in conditiile prevazute in anexa nr. 1, adaposturi publice pentru cainii fara detinator.
-Cainii fara detinator vor fi capturati, transportati si cazati in adaposturile serviciilor publice pentru gestionarea cainilor fara detinator unde vor fi evaluati medical, identificati, deparazitati, vaccinati, sterilizati, hraniti, tratati medical.
-Cainii agresivi, in sensul prezentei ordonante, vor fi capturati cu prioritate, iar cainii diagnosticati cu boli incurabile in urma examenului medical, vor putea fi eutanasiati numai cu respectarea prevederilor, fiind interzisa eutanasierea animalelor in lipsa reprezentantilor organizatiilor de protectie a animalelor, interesate.
-Dupa tratare, deparazitare interna si externa, vaccinare antirabica, sterilizare, identificare si inregistrare, cainii fara detinator care nu au fost revendicati sau adoptati in termen de 5 zile vor fi returnati in locurile de unde au fost capturati, cu statut de caine comunitar. Nu vor fi returnati cainii care s-au dovedit a fi agresivi in sensul prezentei ordonante, cainii bolnavi sau nerecuperati medical, si cainii solicitati pentru adoptie care nu pot fi preluati in 5 zile.
-Sterilizarea si identificarea cainilor cu detinator vor fi subventionate de la bugetul de stat si/sau bugetul local timp de cel putin 18 luni de la externalizarea acestor operatiuni.
-Detinatorii de caini cu varsta mai mare de 3 luni au urmatoarele obligatii:
a) sa identifice prin microcipare si sa inregistreze cainii detinuti, la un medic veterinar de libera practica, in termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante.
b) sa anunte la un medic veterinar de libera practica in termen de 14 zile instrainarea, pierderea sau decesul cainelui.
c) sa detina carnete de sanatate completate corespunzator/acte doveditoare ale identificarii, inregistrarii, sterilizarii si vaccinarilor antirabice.
-Detinatorii de femele nesterilizate au obligatia de a inregistra prin intermediul medicilor veterinari de libera practica, gestatiile animalelor detinute si, in termen de 7 zile, a fatarilor acestora.
-Detinatorii de caini, care nu isi sterilizeaza cainii cu varsta de peste 5 luni, vor plati la Consiliul local, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, o taxa anuala pentru fiecare caine nesterilizat pe care il detin. Exceptie fac detinatorii cainilor cu drept de monta atestat de Asociatia Chinologica Romana sau organismele partenere.
-Detinatorilor de caini necastrati/nesterilizati le este interzis sa permita montarea animalelor pe care le detin, cu animale fara detinator.
-Detinatorilor de caini care nu-si microcipeaza, sterilizeaza si inregistreaza animalele in termen de 3 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante, le este interzis sa-si lase animalele in libertate nesupravegheate in locurile publice.
-Postul public national de televiziune va promova programe de incurajare a adoptiei, sterilizarii si de combatere a abandonului, in conformitate cu principiile legii 60/2004 de ratificare a Conventiei europene pentru protectia animalelor de companie.
-Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului va promova in scoli si licee programe de informare si educare, precum si activitati practice.
-Consiliile locale/primariile au obligatia de a implementa programe de informare şi educare, inclusiv prin acordarea gratuita de spatii de afisaj publicitar celor interesati de promovarea programelor respective.
-Persoanele care adopta doua sau mai multe animale vor beneficia, la cerere, pentru animalele adoptate, de asistenta medical-veterinara gratuita, timp de 1 an de la momentul adoptiei. Asistenta medicala va fi asigurata de Serviciul Public de gestionare a cainilor fara detinator prin medicul angajat, medicii catre care s-a externalizat activitatea medical-veterinara, medicii voluntari cu care s-au incheiat parteneriate, etc.
Mai sunt aduse amendamente la modul in care trebuie sa arate adaposturile, vehiculele de transport pentru animale, la cum sa se faca capturarea, sterilizarea si eutanasierea, fiind inserate si pasaje din legea 205/2004 privind protectia animalelor, etc. Important-obtinerea transparentei, ONG-urile vor avea acces.
10.Elaborarea de programe nationale in vederea reducerii riscului de inundatii prin indiguiri si impaduriri in zonele vulnerabile. Programul national propus de P.E.R are in vedere impadurirea in urmatorii ani a 1 milion de hectare de terenuri defrisate ilegal in ultimii ani.
11.Incurajarea productiei autohtone prin modificarea Legii Achizitiilor Publice. Orice achizitie publica facuta cu fonduri de la buget ar trebui sa se intoarca in circuitul economic national. Asta nu se intampla acum: Romania se imprumuta din exterior si face achizitii publice din import, ceea ce conduce la dublarea datoriei externe prin dezechilibrarea balantei de comert exterior. Dorim ca orice obiect cumparat din bani publici (fie ca vorbim de un pix, un mobilier sau un automobil) sa fie fabricat in Romania, pentru a ne asigura ca banii romanesti raman in tara si genereaza locuri de munca si plusvaloare economica. Continuand cu importurile ne furam singuri caciula, sau juridic vorbind, subminam in continuare economia nationala.
12.Incurajarea dezvoltarii durabile prin acordarea unui „coeficient ecologic” tuturor produselor romanesti. La fel ca si in cazul produselor electrocasnice diferentiate pe clase energetice, tot asa si celelalte produse de larg consum pot fi clasate in functie de impactul pe care il au pe termen lung, dupa cantitatea de energie folosita, gradul de rezistenta la uzura, durata de folosinta, coeficientul de reciclare, etc. Noi (ecologistii) plecam de la premisa ca nu suntem ultima generatie de pamanteni si de aceea trebuie sa lasam urmasilor nostri un mediu cat mai curat si resurse cat mai multe cu putinta.
13.Pastrarea taxelor de poluare concomitent cu incurajarea tehnologiilor nepoluante.
Dirijarea incasarilor de pe taxele „de mediu” intr-un fond separat care sa genereze nu profit la buget, ci un mediu mai curat: plantarea de arbori, crearea de spatii verzi, punerea la dispozitie a taxiurilor electrice, etc.
Dirijarea taxelor „pe viciu” (tutun, alcool, cafea) catre fondurile de sanatate cu scop lucrativ: crearea de locuri de tratament si aplicarea de programe profilactice în scoli.
14. Informatizarea aparatului de stat, a administratiei publice (centrale si locale):
Centralizarea tuturor informatiilor administratiilor locale si centrale intr-un sistem unitar si crearea Bazei de Date Unice la care sa aiba acces toate institutiile publice (pe modelul bancilor care au acces la datele comune din Biroul de Credit), si de care sa beneficieze toti cetatenii Romaniei. Concomitent infiintarea Biroului Unic de Servicii Publice Judetene (o unica cladire cu toate ghiseele posibile: finante, politie, mediu, DSV, garda, registru comertului, etc.), de unde cetatenii sa-si ridice orice document justificativ in termen de mai putin de 30 minute, fara sa mai fie nevoiti sa paraseasca incinta cladirii (du-te-vino pe la diferite institutii).
Crearea unei platforme online unice (echivalentul virtual al BUSPJ) concomitent cu implementarea unor interfete virtuale statice in incinta cladirii BUSPJ, de unde cu ajutorul unor ecrane tactile (ecrane LCD cu touchscreen) cetatenii sa-si rezolve problemele prin simpla scanare a cartii de identitate sau prin prezentarea CNP-ului la ghiseele institutiei.
Argumente de interes general si interes ecologic:
- interfata virtuala nu intarzie procesul de informare sau de eliberare a unor documente;
- interfata virtuala nu necesita mici „atentii” din partea cetateanului (nu cere spaga), si nu este selectiva (subiectiva) in deservirea cetateanului (nu trebuie sa ai pile si relatii in institutia respectiva);
- interfata virtuala nu costa cat un salariu mediu (o investitie se amortizeaza in maxim trei ani bugetari);
- interfata virtuala nu foloseste documente imprimate pe hartie, si prin urmare nu defriseaza paduri.
- fluidizarea fluxului de informatii intre institutiile de stat si implicit deservirea mai rapida a cetateanului si a interesului public;
- compactarea tuturor informatiilor intr-un sistem unic interactiv ceea ce duce la eficienta administrativa (un cetatean se prezinta doar cu buletinul si pe baza CNP-ului are acces la toate facilitatile sistemului informational);
- scaderea numarului de functionari publici si implicit degrevarea bugetului de plata unor salarii costisitoare;
- scaderea totala a cheltuielilor publice (un sistem informatic nu necesita salariu lunar, nu ocupa cladiri întregi de birouri, nu plateste chirie pentru spatiile folosite, nu necesita telefon de serviciu, masina de serviciu, etc.)
- scaderea cantiatii de hartie folosita si implicit protejarea padurilor.
- renunţarea la cozile interminabile de la ghiseele institutiilor. Cetateanul are trei variante: varianta online de la domiciliu, varianta interactiva de la ecranul tactil din institutia publica, sau varianta clasica prin intrebari la ghiseul de informatii. Numai ca datorita bazei de date unice, cetateanul trebuie sa se prezinte la ghiseu numai cu buletinul, fara alte documente redundante. Functionarul tasteaza doar CNP-ul si elibereaza adeverinta instantaneu.
- eficientizarea actului administrativ in beneficiul cetateanului. Trecerea de la clasicul „faceti o cerere si in 30 de zile lucratoare primiti raspuns” la obligativitatea deservirii institutionale. Implementarea unor masuri legislative prin care orice problema se rezolva in maxim 5 zile lucratoare, iar eventualele nereguli se imputa functionarului public.
15.Incetarea de a se cheltui nejustificat banul public, si printr-o transparnta a licitatiilor, precum si prin publicarea contractelor si a facturilor platite de Primarii pe site-ul acestora.
16.Introducerea conceptului de „precedent juridic” in Codurile de Procedura si fluidizarea implicita a actului de justitie. (estimam empiric reducerea la jumatate a volumului de spete rezolvabile pe baza precedentului juridic si apreciem o dinamica de 30- 50% solutionare mai rapida a cauzelor).
Răspunde